Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur
Somjit Khunnuch fikk ikke kjøpt mat og drikke på Norwegians fly fra
Bangkok til Oslo fordi kabinpersonalet nektet henne å betale med
kontanter.
Hun hadde 700 kroner i norske og thailandske sedler, men et Visa-kort som bare kunne brukes i Thailand.
Somjit Khunnuch, eller Lec som hun kalles hjemme på familiens
kokosplantasje sør for Bangkok, er fortvilt etter sitt første møte med
Norwegians langdistansetilbud.
Hun har vært i Norge før, men har da reist med Thai Airways, og der er mat og drikke inkludert i billettprisen.
Glemte å forhåndsbestille
Oslo-besøket
startet som et mareritt for den beskjedne, thailandske kvinnen. Hun
følte seg så skamfull da besetningen ikke ville servere henne som alle
de andre passasjerene, at hun begynte å gråte. Løsningen ble at hun lot
som hun sov resten av turen.
- Jeg har aldri opplevd noe mer
skamfullt. Jeg var uttørret og sulten da vi omsider landet på
Gardermoen. Jeg følte meg rett og slett syk da jeg kom meg forbi tollen
og fikk kjøpt mat og drikke.
Tabben hennes norske venn gjorde, var
å glemme å forhåndsbestille mat. Da han oppdaget dette, sa han til Lec
at det ikke var noe problem, for hun kunne kjøpe mat om bord.
-
Da serveringen kom, fikk alle andre mat og drikke. Ikke jeg. Så jeg ba
om å få kjøpe en kopp kaffe og litt vann. Jeg regnet selvsagt med å
kunne betale enten med norske eller thailandske penger.
-
Men da jeg skulle gjøre opp, ville de ikke akseptere kontanter og tok
kaffekoppen tilbake. Jeg har et Visa elekton-kort som kun kan brukes
online, og ikke om bord i fly.
Skamfull
De
thailandske kabinansatte nektet plent å ta imot pengene hennes og nektet
henne å handle fordi hun ikke hadde et ordentlig kredittkort.
-
Det var en fryktelig nedverdigende situasjon. Jeg ble så satt ut og
fortvilt at jeg begynte å gråte. Jeg følte meg dypt skamfull over ikke
kunne gjøre opp for meg. Jeg ville ikke plage de rundt meg heller.
- Hva måtte de ikke tro, når jeg ikke kunne betale for en kopp kaffe?
Oppstuss
Derfor
lente hun seg tilbake i flystolen og lot som hun sov resten av turen.
Da hun ikke fikk kjøpt kaffe, ville hun heller ikke få kjøpt mat.
-
Det er synd at de oppfører seg slik, for Norwegian er et helt ok
selskap. Men for oss thailendere er det ikke vanlig å ha eller bruke
kredittkort slik som dere, og jeg var jo ikke klar over reglene hos
dette selskapet som jeg reiste med for første gang.
Norwegian: Slik skal vi ikke fremstå
Norwegian beklager dypt behandlingen den thailandske kvinnen fikk om bord på flyet fra Bangkok.
-
Dette er ikke måten Norwegian skal fremstå på. Uansett årsak må man
finne en praktisk løsning på en slik situasjon slik at folk ikke blir
sittende på en 12 timer lang flytur uten mat og drikke, sier
informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen. Han sier at selskapet vil ta
opp med besetningen at det skal finnes en fleksibel løsning for kjøp av
mat og drikke på langrutene, uavhengig av hva slags kredittkort eller
valuta passasjerene har.
- Uansett regler skal vi Norwegian opptre på en slik måte at vi finner en løsning som er til den reisendes fordel.
- Vi beklager at det ikke skjedde, og vil ettergå denne episoden med besetningen om bord, sier Sandaker-Nielsen.
Gutt (16) ble nektet pledd på Norwegian-tur over Atlanteren
Norwegian snur etter massiv service-kritikk
Norwegian snur og åpner for kontant betaling
I tillegg tilbyr de nå gratis vann og åpner for kostnadsfri kansellering av flyreise
Kommentar Ingeniøren.
Jeg har reist med Norwegian mange ganger og ble sjokkert over dette. Mine opplevelser er bare positive med Norwegian.
Jeg håper at det ble ryddet opp slik at en unskyldnig til Somjit Khunnuch ble utført. Det skulle være en selvfølge.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar