Videre virkelig kunne gjøre noe for å redusere Co2 ved å bruke bil.
I Thailand kjører man på naturgas, LPG og flere andre typer gass. Prisen for å få innstallert feks LPG i en eldre bil er ca 25000 baht. Dette tilsvarer 4700 kr på dagen kurs.
Dette er med arbeid pluss deler. Man får et sett hvor gasstank er plassert hvor reservehjul ligger.
Videre blir gassinnsprøyting montert.
Det som er det værste av alt er at hele dette settet kommer fra Europa. Altså er det produsert i EU og selges til denne prisen i Asia.
Men det produseres biler som har orginalt montert denne løsningen. Feks finnes chevrolet som går på naturgass.
Og er det 1 ting i Norge som vi har nok av er det gass.
Det som er merkelig er at disse bilene ikke er å finne i Norge. Videre selges ombyggingsett til gass. Men prisen er ca 40-50000 kr for å få bygget bilen om til gass.
Videre koster gass pr liter 5,48 sist jeg så i Norge. I thailand er prisen pr dags dato 12.55 baht pr liter.
Dette tilsvarer 2,39 kr literen.
Hvis vi så ser på bensin:
http://www.abcnyheter.no/motor/2013/09/12/her-koster-bensinen-kun-seks-oere-literen
Bensinpriser:
1. Tyrkia 15,73 kroner – 8,56 %2. Norge 15,72 kroner – 0,91 % - Into thai baht 81,744 for 1 liter petrol
3. Nederland 14,11 kroner – 1,79 %
4. Italia 14,06 kroner – 2,53 %
5. Frankrike 13,43 kroner – 1,91 %
6. Sverige 13,24 kroner – 1,35 %
7. Hellas 13,22 kroner – 3,74 %
8. Portugal 13,21 kroner – 3,9 %
9. Hong Kong 13,16 kroner – 2,04 %
10. Belgia 12,91 kroner – 1,73 %
11. Finland 12,85 kroner – 1,61 %
12. Tyskland 12,75 kroner – 1,77 %
13. Irland 12,59 kroner – 1,60 %
14. Storbritannia 12,59 kroner – 2,03 %
15. Danmark 12,58 kroner – 1,31 %
16. Israel 12,38 kroner – 2,35 %
17. Slovenia 11,77 kroner – 3,18 %
18. Malta 11,74 kroner – 3,24 %
19. Slovakia 11,74 kroner – 3,97 %
20. Sveits 11,44 kroner – 0,87 %
Thailand 38,54 baht = 7,41 kr literen for 95 okt
Les dette:
http://www.bangkokpost.com/business/news/371334/shell-targets-asian-natural-gas-market
"Gas is the biggest overlap with the three, and before the middle of the century it will be the
dominant source of energy in the world," he said.
"Natural gas produces around half of greenhouse gas emissions...."
The shale gas revolution in the US has brought gas prices down to that of coal.
"The quickest way to reduce CO2 is to switch from coal to gas-fired power plants,
and this will make an evolution in any city," said Mr Wetselaar, adding that governments must take
strong action to stem...
Altså kunne vi halvert Co2 nivået ved å kunne få biler på gass.
LPG vehicles exceed 1 million
http://www.bangkokpost.com/news/local/337380/lpg-vechicles-exceed-1-millionBiler som dette:
Leveres med muligheten på å kjøre på naturgas.
Pris for en slik bil 499 000 baht eller 95 000 kr.
Men ikke nok med det.
Thailandske myndigheter ønsker å få bort gamle biler. Videre få en mer miljøvendlig bilpark.
Derfor gir dem kjøperene av nye biler tilbake 100 000 baht hvis du kjøper ny bil.
Altså får bilen en pris på 75 000 kr for en helt ny bil.
Denne kan kjøre på naturgass (NGV) som har en pris pr liter på 10,55 baht som tilsvarer 2 kr literen.
Se disse bilene:
Bilmerke : Proton
Se denne videoen. Dette er settet som jeg selv har i vår bil.
Energy Reform er LPG sett som er utviklet i EU.( Italia )
Hvordan fungerer dette ?
Vel når jeg starter bilen så bruker bilen bensin. Når bilen er varm går den automatisk over på gass.
Men jeg kan tvinge bilen til å gå på gass ved å gi gass. Når jeg har over 2000 på turtallet på motoren så går motoren over på gass.
Jeg har tanke for gass og bensin.
Tungtransporten i Thailand har også ombygget drivstoff systemet.
Dem har ofte 9 tanker med LPG.Hver tank har ca 100 liter.
Altså nok drivstoff til å nesten kjøre til Norge på 1 Tank.
Hvis dette hadde vært en mulighet i Norge kunne man ikke holdt på med å variere prisen fra fredag til Mandag.
Folk har da tanket opp for 1 mnd.
Vår bil bruker ca 1 tanke LPG pr uke. Dette er en Tanke på 40 liter.MEn man greier ikke å presse mer en ca 34 liter inn på tanken.
For dette betaler vi 330 baht for 1 tanke. (63 kr pr uke)
Bensin koster 39 baht for 95 oktan. Men vi bruker så lite bensin . Kun for å starte opp bilen. Så vi fyller kun halv tank på bensin. Og dette varer en hel mnd.
Hvis politikerne virkelig ville gjøre noe for miljøet i Norge har dem sett på disse løsningene.
Men sannheten er at det er dem lite inntressert i.
Vi i Norge skal ikke ha det for bra . Og man skal ikke kunne kjøre billig.
Det legges heller avgifter på drivstoffet slik at vi ikke skal ha råd til å kjøre for mye. Da på drivstoff som forurenser mer en gass.
Så kommer det flere inn og sier " Ja men vi har ikke LPG stasjoner " Vel la oss se.
http://www.gjelstenli.no/lpg/FyllestasjonerNorge.htm
Her er alle stasjoner i hele Norge på en grei oversikt.
Environmental impact
The environment is another winner in the change you have made by lowering greenhouse emissions. The Australian Greenhouse Office website states that the mass of CO2 gas released of the exhaust pipe by the burning of one litre of fuel is:
- 2.3 kg for Petrol
- 1.5 kg for LPG.
Source: http://www.mynrmacommunity.com/motoring/2007/11/19/lpg-vs-petrol/
How to calculate the CO2 emission level from the fuel consumption?
http://www.ecoscore.be/en/how-calculate-co2-emission-level-fuel-consumption
Norske politikere har lenge ikke forstått problemene. Co2 kan halveres med å gi forbrukere i Norge samme tilbud som i Thailand.
Så min oppfordring er denne videoen.
Her er besparelsen i Co2 raskt regnestykke:
2.442.964 x 2,3 petrol = 5618817,2 (Co2)
2.442.964 x 1,5 gas = 3664446
------------------------------------------
= 1954371,2 mindre Co2
Vår ressurs er feks dette anlegget.
Ormen Lange is Europe’s third largest gas field, and has the world’s
largest gas wells. Ormen Lange was discovered in 1997 and is the first
true deepwater (850 – 1100 meters) project in Norway.
NGV - Convertion
Hvis du ser en bil med dette merket på (Se ovenfor) Så bruker denne bilen Compressed natural gas
http://en.wikipedia.org/wiki/Compressed_natural_gas
CNG (Compressed natural gas) is a fossil fuel substitute for gasoline (petrol),
Diesel fuel and propane/LPG.
Although CNG's combustion does produce greenhouse gases, it is widely considered a more environmentally "clean" alternative to conventional fuels.
It is much safer than other fuels in the event of a spill, because natural gas is lighter than air and disperses quickly when released. CNG may also be mixed with biogas (which can be produced from landfills or wastewater).
- CNG releases more than 1.6 times as much energy as that released from petrol said another way: for the same amount of energy, CNG produces nearly 40 percent less CO2
- CNG produced from landfill biogas was found by CARB to have the lowest greenhouse gas emissions of any fuel analyzed, with a value of 11.26 gCO2e/MJ (more than 88 percent lower than conventional gasoline
Hvordan kan et sett for å converter biler om til gass koste 10 ganger eller mer i Norge.
Man ønsker å redusere CO2 men da med avgifter.
Sannheten er noe helt annet tror jeg.
Hvis det altså finnes muligheter til å bygge dagens biler om til gass slik mange land i asia utfører. Hvorfor gjøres det ikke i Norge.
Grunnen er at avgifter gir kr i statskassen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar