I snart tre år har Thai Airways vært eneste rutefly med direkte forbindelse mellom Norge og Thailand.
Der alle andre mellomlander på veien, flyr Thai i vinterhalvåret daglig fra Gardermoen til Bangkok. Og de gjør det med god lønnsomhet.
- Rutene til Skandinavia er Thais beste i Europa. Ruten mellom Oslo og Bangkok har i gjennomsnitt en kabinfaktor på rundt 80 prosent. Det er veldig bra, sier sjefen på Thais kontor i Oslo, Arnuphap Kittikul til Dagbladet.
Godt belegg
- Spesielt er vi fornøyd med salget på business class, sier Kittikul.Der er selskapet ofte utsolgt og har et gjennomsnittlig belegg på over 70 prosent.
- Populariteten skyldes nok i stor grad tidspunktene for avgang/ankomst både i Bangkok og Oslo. Med ankomst tidlig om morgenen kan forretningsreisende gå rett i møter eller til jobben og sparer dermed verdifull tid.
Vil miste passasjerer
I juni starter Norwegian opp direkte flyvninger på den samme ruta. Det er en konkurranse Kittikul ikke frykter.- Vi er forberedt på å miste noen passasjerer. Mange vil nok teste ut Norwegians tilbud. Og de som kun er opptatt av pris, som studenter og backpackere, vil nok gi Norwegian en mulighet.
- Men vi har planer om å svare på konkurransen og jeg mener vi har mange fordeler kontra Norwegian.
- Som for eksempel?
- Thai er jo kjent for sin vennlige service. Den vil vi om mulig gjøre enda bedre. Det samme med maten, underholdningen og bekvemmeligheten om bord. Dessuten har vi et godt utbygd rutenett, både nasjonalt og internasjonalt ut fra Bangkok, svarer han.
Gjennomgående billetter
40 prosent av de som flyr med Thai Airways til Bangkok skal videre til en annen destinasjon, forteller Kitthul.Det være seg innenriks i Thailand, andre steder i Asia eller til Australia.
- Flyr du med Norwegian må du kjøpe en ny billett til det endelige bestemmelsesstedet. Hos oss kjøper du gjennomgående billetter, og vi er dermed ansvarlige for at du kommer dit du skal, sier han.
Skal selv fly Norwegian
- Vil dere gjøre noe for å matche Norwegian på pris?- Thai har tradisjon for å kjøre kampanjer, også på pris. Og uten å være konkret, vil vi nok ikke bryte den tradisjonen. Jeg tror vi vil være prisgunstige også når Norwegian starter opp, sier Kittikul.
Det kan også hende at publikum vil få se en noe mer aggressiv markedsføring av selskapets tjenester og tilbud, forteller Oslo-sjefen:
- Vi vil selvsagt merke at Norwegian starter opp, men personlig ser jeg på andre fullservice-selskaper som Finnair og KLM, som flyr til Bangkok med en kort mellomlanding, som større konkurrenter, sier han og legger til:
- Men vi tar selvsagt Norwegian på alvor, og jeg skal selv fly til Thailand med dem for å teste ut tilbudet.
Priseksempel
- Vi har sagt at vi skal kunne fly passasjerene våre til Bangkok for halvparten av det de andre selskapene gjør, sier Norwegians informasjonssjef Åsa Larsson til Dagbladet.
En stikkprøve Dagbladet gjorde i går, viser at det norske selskapet er klart rimeligere, men ikke i nærheten av halvparten så billig.
Vi sjekket flere vilkårlige datoer for flyvninger neste sommer.
Her er et eksempel:
Avreise Oslo 19. juni. Retur: 2. juli.
Dette kom bookingmotorene på selskapenes hjemmesider opp med mandag ettermiddag.
På Norwegian koster reisen 5925 kroner. Da er avgifter for ett kolli bagasje, setereservasjon samt middag og frokost medregnet.
Norwegian har avganger tidlig på morgenen, og lander i Bangkok rett etter midnatt lokal tid. Du ankommer Gardermoen tidlig på ettermiddagen.
Thai Airways krever 8361 kroner for den samme reisen, alt inkludert.
Med Thai forlater du Gardermoen rundt lunsj, og lander i Bangkok klokka 06.15 påfølgende morgen. Returen starter ved midnatt og du er tilbake i Norge i god tid før lunsj.
Vil du ta en to ukers tur til Bangkok når skoleferien starter, og reiser i perioden 25. juni-9. juli var prisene i går: 5420 kroner hos Norwegian, mens Thai Airways forlangte 9098 kroner
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar