Bangkokpost.com : Top Stories

Velkommen til Thai Bloggen


Generell Thailand informasjon.
Denne bloggen tar for seg ulike problemstillinger ved å være gift med Thai. Videre legges generelle erfaringer og lenker til steder på nettet som omhandler Thailand.
Bloggen tar nyheter og ting som vi kommer over. Hovedsakelig er bloggen ment for menn.
Men alle lesere er velkomne.

There is Tv stream and Radio at the end of the blogg. Also there is an radio at the right side. I want my readers to enjoy when they relaxing.

World Clock

JavaScript Free Code

Translate This blogg

Søk i denne bloggen

tirsdag 13. august 2013

Lønninger i Thailand

Hva er egentlig lønninger i Thailand

http://www.salaryexplorer.com/salary-survey.php?&loctype=1&loc=215


http://www.worldsalaries.org/thailand.shtml

http://alittleadrift.com/2011/04/living-costs-chiang-mai-thailand/

Thailand Cost of Living

Thailand Introduces Nationwide Minimum Wage

How much does it cost to live well in Thailand?

The budget:

Entertainment/Going out – 20,000
Rent – 15,000
Traveling- 12,000
Electric – 900
Water- 200
Groceries- 4,100
Gas- 250
Haircuts – 250
Bank fees- 700
Cleaning – 1200
Toiletries – 600
Internet – 1,000
Electronics – 2,000
Household- 700
Medical- 1,400
Cable TV- 300
Phone- 500
Clothing- 900
Visa- 2,000
Misc.- 6,000
Bike- 1,400
Gym- 600
____________________
72,000 Baht per month

How much does it cost to get by in Thailand? 

The budget:

Entertainment/Going out- 7,000
Rent – 5,000
Traveling- 2000
Electric- 500
Water- 200
Groceries- 3,250
Gas- 250
Haircuts – 250
Bank fees- 700
Cleaning – 0
Toiletries – 400
Internet – 300
Electronics – 800
Household- 500
Medical- 400
Cable TV- 300
Phone- 300
Clothing- 600
Visa- 2,000
Misc- 3,000
Bike- 1,400
Gym- 0

 --------------------

Ingeniøren:

Jeg har tidligere dekket dette temaet. Men jeg ønsker å legge til mitt budsjett: .......................................................................................................................................

Trening: 1400 baht ( Treningsenter med svømme muligheter) (264 kr)

Telefon: 100 baht ( Da hvis du har internet også fra samme firma)

Ringer vha Skype slik at jeg kun bruker hjemmetelefon til små ting.

Internet: 650 baht ( 12 mbit) (123 kr)

Hårklipp: 100 baht pr gang (18,86 kr)

Strømregning egen leilighet : 2500 baht da for en leilighet på 50 kvm ( Du bruker da aircondition mye)

Kabeltv: 500 baht

Gas: 0 ( Jeg lager ikke mat selv) Jeg kjøper mat og varmer i micro. Det koster ca 50 baht for 1 måltid

Årsavgift for bil: 2000 baht pr år (377 kr)

Forsikring bil (Full kasko) : 7500 baht pr år (1415 kr)

Øl i en flaske (Stor) : 84 baht ( Du får øl helt ned til 47 baht)

Avgift for å bruke motorvei (Highway) : 40 til 50 baht pr passering

Jeg selv må passere 3 bomstasjoner dette koster meg 45+40+10 baht = 90 baht (En vei). Da reiser jeg inn til sentrum av Bangkok. Totalt er dette tur/retur 90x 2 =180 baht

Taxi regning på samme tur inn til sentrum er ca 190 baht.

Så på en dag vil du bruke 190+180 = 370 baht (69 kr). Men hva koster samme tur i Norge?

Jeg har denne mnd reist ca 5-6 ganger med taxi , det vil si ca 2000 baht pr mnd.(377 kr)

Du må betaler gebyrer: 1 visum , hvis du bruker visa for å handle med blir dette dyrt. Jeg har på 1 mnd fått ca 600 kr i gebyr . Det jeg da gjorde var å ta ut penger som holdt ca 1 mnd. (NB ! Ikke ha penger liggende hjemme)

Visum betalte jeg 1 entry. Altså kan jeg reise ut av thailand for så å komme inn igjen: 1000 baht

Bensin pr liter: 38 baht

LPG : 12,55 (Full tank ca 300 baht 30 liter tank) Varer ca 1 uke

Uteliv: Jeg går ikke på barer. Men jeg liker å spise en god middag sammen med venner. Jeg betalte sist helg: 650 baht for 3 store øl, middag for 3 personer. Dette på en meget sted.

Parkering: 0 baht

Nye brille glass (2 stk): 1000 baht med synstest

Mestparten av penger jeg bruker går til å handle og kose meg. Jeg har aldri kunnet leve slik jeg gjør i dag. Og unner meg ting slik jeg tidligere ikke kunne gjøre i Norge.  

Bruk av WC (Offentlig) : koster 3 baht

En middag på MC Donald: 138 baht ( Hamburger, fries, pepsi ) ( 26 kr)

Ny 3d tv koster: 16 000 baht (40 tommer)

Bruk av vaskemaskin leie : 40 baht pr vask 

1 grov brød: 100 - 138 baht

1 T-Skjorte feks med et bra motiv: 250 - 350 baht (Du finner T skjorter til 69 baht også) 

en kopp kaffe (feks en latte stor kopp): 35 - 89 baht (liten kaffebar - kjøpesenter)

fresh fruit smoothie: 35 - 89 baht

 

How to live in Thailand

What it’s really like living in Thailand

Jeg selv ønsker også å ta dette opp.

Hvis jeg har en ting som jeg selv ikke gidder å få reparert eller må ha noe til å gjøre en jobb for meg. Jeg betalte feks 1000 baht for å få satt inn en ny dør av snekker.(NB ! Ikke samme type som i Norge. 3 timers arbeid.)

Jeg holder på rutinene selv om jeg er pensjonert. Jeg våkner opp kl 6:30 slik jeg gjorde da jeg arbeidet. Grunn er at jeg liker å få dagen med meg.

Jeg går mye turer og trener nesten annen hver dag. På grunn av mye smerter i ledd ble min hverdag svært dårlig i Norge på grunn av lav tempratur.

I Thailand er smertene nesten borte.Jeg får faktisk smerter kun fordi jeg er mer aktiv en hva jeg var i Norge. Dette kommer fordi jeg er mykere i kroppen pga varmen.

Jeg følger med alt som skjer i Norge og har Norsk Tv i leiligheten.

Videre leser jeg avisen på min Ipad .

Min kone kommer fra jobb ca 17:30 da spiser vi enten middag ute og dette koster feks for oss begge med drikke 300 baht.

Jeg skriver på bloggen og har 2 blogger som jeg skriver. Og lærer meg nye ting.

Mye av tiden er jeg mer aktiv en hva jeg var i Norge. Jeg går på ulike messer og på kjøpesenter. Handler og har et meget greit liv. I Norge hadde jeg ikke mulighet til noe av dette. Da pga kostnadene i Norge. Derfor hade jeg et liv som var meget dårlig.

Helsen min ble faktsik dårligere og dårligere, men dette har jeg faktisk snudd da jeg kom til Thailand. Jeg har gått ned 13 kilo siden jeg kom til Thailand. Og har fått en mye bedre fysikk.

Dette fordi jeg faktisk har råd til å trene . I Norge koster treningskort mye og bensin til å kjøre til treningsenter koster mer.

Jeg vil faktisk påstå at livet er blitt et helt annet en jeg kunne drømme om i Norge. Jeg føler en ro i kroppen som jeg ikke har hatt på mange år. Da fordi jeg hele tiden måtte tenke økonomi som uførepensjonert.

Du vil savne ulike ting. Men jeg ser på dette som en forandring som må til . Det å bli uførepensjonert pga dårlig helse er helt forferdelig i Norge. Livet stopper opp og man er i en karusell som man ikke kan komme av.

Dårlig råd og et lite engasjerende liv er det som man får ved å bli uførepensjonert i Norge.

Her er jeg blitt et menneske som normale arbeidsfolk i Norge kan føle. Man må ha en jobb i Norge for å klare å få samme følelse.

Ofte må man ha 2 jobber. Kone og mann i fult arbeid.

Dette er ikke tilfellet i Thailand. Du kan greie deg meget godt i Thailand. Og ha et mye rikere liv på opplevelser.

Feks tidligere kjøpte jeg middag på Coop. Prisen for 1 middag er ca 130 kr. Dette er 689 baht på dagens kurs.

For dette kan min kone og jeg spise 2 ganger altså 4 middager.De 89 bahtene som gjenstår kan man faktisk få 2 kaffe latte på en grei kaffe bar.

Dette kan gi deg en pekepinn på hvordan livet da er.

I Norge kan jeg da ikke spise ofte ute. Det er ikke penger i budsjettet til det. Strøm priser,bensinpriser, husleie osv og man er tom for penger.

Etter at jeg kom til thailand ble jeg faktisk mer glad. Jeg ler mer og har et meget avslappet liv.

Det som kan være stress er språket og ordne opp med visum hver 90 dag. Siden jeg selv ikke kjører bil lengre er dette ikke stress i det hele tatt. Jeg finner trafikken i Bangkok skremmende og unnlater å kjøre bil.

Fortsettelse følger.............

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

TV stream

Norwegian Radio - Can be heared here.

Bangkokpost.com : Property

Music Weekly Asia

Thailand Hotels - Special Promotion offer

Flights to Bangkok

One Stop Real Estate Pattaya

Thai dating, Thai girls looking for love, dating and marriage.

Map

LINKS