Bangkokpost.com : Top Stories

Velkommen til Thai Bloggen


Generell Thailand informasjon.
Denne bloggen tar for seg ulike problemstillinger ved å være gift med Thai. Videre legges generelle erfaringer og lenker til steder på nettet som omhandler Thailand.
Bloggen tar nyheter og ting som vi kommer over. Hovedsakelig er bloggen ment for menn.
Men alle lesere er velkomne.

There is Tv stream and Radio at the end of the blogg. Also there is an radio at the right side. I want my readers to enjoy when they relaxing.

World Clock

JavaScript Free Code

Translate This blogg

Søk i denne bloggen

fredag 23. august 2013

Konvertere en vanlig tv til smarttv - Usb android

I dag skal jeg ut å handle android Tv.

Grunnen er at jeg ønsker å se Norsk tv på storskjerm.
Jeg er ikke sikker på om det ennå er kommet til Norge, men det finnes android Usb stick i Thailand.

Altså hvis din tv er en vanlig tv. Ikke smarttv, det kan være at din tv har Hdmi og da kan du konvertere tven til en smarttv.



Jeg har kjøpt nettopp en smarttv, men fant ut at løsningen for smarttv var for komplisert.
Jeg forstod rett og slett ikke hvordan man lastet ned app på denne.

Men som den nysgjerrige karen jeg er så undersøkte jeg mer. Og skal i dag ut å kjøpe android usb smart tv.

Prisen ligger fra 2000 - 4000 baht for en slik enhet.
Jeg sitter akkurat nå å skriver på bloggen, slik at jeg har ennå ikke kjøpt usb sticken. Men jeg skal ta bilder når jeg er på It sentret. Jeg skal til et av de beste sentrene for IT i Bangkok.
Og Bangkok har egentlig mange IT senter men jeg anbefaler lesere Zeer Rangsit.


Hvis du handler her bør du alltid sjekke varen før du forlater IT sentret. La selgeren teste produktet før du reiser hjem.
Grunnen er at mange ganger er det feilprodukter i Thailand. Så sjekk produktet hos selgeren.

Jeg legger ut en video av en slik plugg mens dere venter på min review på android usb pluggen.

Jeg skal så laste ned en app hvor jeg ser Norsk tv i Thailand.
Planen er å kunne koble alt til prosjektor og vanlig tv.
Jeg synes det er hyggeligere å se Norsk Tv på storskjerm.:-)

   


App'en som jeg skal benytte til andoid enheten finner vi her:




Valget ble en HDMI utgave av android plug.


Jeg kjøpte også en 5 ports HDMI Switch med fjernkontroll.(Ser den tilkoblet HDMI Pluggen her)
Dette fordi mange Tver ikke har mer en 2 HDMI innganger. Og jeg vil ha flere enheter tilkoblet tven.

Så ved å få en HDMI hub på 5 innganger har jeg nå totalt 6 porter ledige.

Prisen for en slik hub 750 baht.


Jeg sjekket flere utgaver av Android tv.

1.
Denne er en annen utgave pris var 2395 Baht.



Selgeren ønsket også å selge meg denne.(Fjernkontroll som kobles inn på usb)
2.
Videre finner man en annen utgave.

Denne minner veldig på Apple TV.

Men mitt valg var at jeg ønsket en liten plugg som jeg kunne ta med overalt.

3.Utgaven med merke DTECH var svært dyr sammenlignet med tilsvarende merker.

Så jeg gikk videre.



Jeg fikk problemer med pluggen da jeg la World Tv Appen til denne pluggen.
Og ente opp med å re-sette denne pluggen 3 ganger. Men dette var faktisk til det beste.

Da fordi Thai språk som var lagt til brikken ble borte. Og jeg satt igjen med en Android enhet som var engelsk språk på . Og var nå mer enkel å installere på.

Jeg måtte endre på skjerm innstillinger på tven. Videre måtte jeg endre på oppløsningen på Android enheten. (Redusere oppløsningen)

Men må si at jeg ble fornøyd.

Prisen for pluggen jeg valgte var 1600 baht . Altså kan du få en smarttv for rundt 300 kr.
Har du en LCD eller LED tv som ikke er smarttv ? Vel da er dette en grei løsning.

Pluggen jeg kjøpte har også en minnekort inngang. Jeg kjøpte et 16 GB minnekort til android pluggen.
Dette gir meg muligheten til å innstallere flere apper.(Pluggen kan ta et kort på 32 GB.)



Resultatet på dette ser dere her.



Jeg ser altså på Norsk Tv 2 på den vanlige tven jeg har i stuen. Og dette var mitt mål.

Jeg opplever noen problemer. Dette med at den hakker av og til. Men dette tror jeg skyldes nettverket.

Mulig at jeg må ha et raskere nett. Men jeg får sett tv og det hakker kun av og til.

Her er skjermen etter at jeg la inn flere app, blandt annet skype på TVen.


Jeg fant ut at smartløsningen som tv hadde orginalt ikke kan måle seg med løsningen jeg fikk med å kjøpe denne HDMI pluggen.

Jeg har også koblet inn et tastatur og mus til brikken, slik at jeg kan sitte i sofaen og søke på nettet slik jeg gjør med en vanlig pc.Pluggen har en USB inngang for dette.(Se den blå ledningen)



 Jeg måtte ha en forlengerledning for senderen for å kunne sitte i sofaen. Dette fordi signalet til sender ikke ble sterkt nok.
Jeg løste dette med å koble til den blå ledningen, sette senderen under tv skjermen (Dobbelsidig tap)

Slik at jeg kun koblet inn senderen for tastaturet og musen og da hadde jeg muligheten til sofa kos surfing.
Den sorte ledningen kobles til en USB plug (5 Volt)


Lese vg på STOR TAB, det er behagelig :-)

Denne pluggen kan du også koble til pc . Har du en hdmi inngang på pcen så kan denne kobles til.
Jeg har også en prosjektor.

Ved å koble android enheten inn på HDMI inngangen på pcen, deretter koble pcen til prosjektor.
Så kan jeg få en hjemmekino på Norsk TV.

Hva med en hel vegg med Norsk tv i Thailand :-) Jeg synes det virker ok.

Håper leserne likte dette innlegget.

NB ! Jeg kjøpte også et kamaera som jeg blir å benytte til bloggen.



Dette monteres i bilen slik at jeg kan ta leserne med på tur i bilen vår. Jeg tenker da på å vise leserne hvordan man kjører til ulike mål i Thailand.
Prisen for dette kamaeraet var 2100 baht. Du kan nok finne billigere, men jeg likte løsningen hvor jeg kan endre posisjon på kameraet underveis (120 graders endring) Og dette kan filme også på natten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

TV stream

Norwegian Radio - Can be heared here.

Bangkokpost.com : Property

Music Weekly Asia

Thailand Hotels - Special Promotion offer

Flights to Bangkok

One Stop Real Estate Pattaya

Thai dating, Thai girls looking for love, dating and marriage.

Map

LINKS