Bangkokpost.com : Top Stories

Velkommen til Thai Bloggen


Generell Thailand informasjon.
Denne bloggen tar for seg ulike problemstillinger ved å være gift med Thai. Videre legges generelle erfaringer og lenker til steder på nettet som omhandler Thailand.
Bloggen tar nyheter og ting som vi kommer over. Hovedsakelig er bloggen ment for menn.
Men alle lesere er velkomne.

There is Tv stream and Radio at the end of the blogg. Also there is an radio at the right side. I want my readers to enjoy when they relaxing.

World Clock

JavaScript Free Code

Translate This blogg

Søk i denne bloggen

mandag 10. februar 2014

Hva koster det å bo i Thailand - en oppdatering 10.02.2014 (Oppdatere etter hvert som jeg kommer på mer)

Jeg ønsker å oppdatere kostnader slik lesere kan se hva det koster å bo i Thailand.


Grunn til at jeg tar dette opp er at flere lurer nå på hva jeg forbruker i Thailand.
Blandt annet min familie i Norge, som mener at jeg kan leve like godt i Norge. Og derfor vil jeg vise lesere hvordan mitt liv er.


Man må huske på at dette er et budsjett som er for 2 mennesker.Og min leilighet har ca 5 meter høyde i stuen.
Jeg ser også utover hele bangkok fra stuen.( 7 etg - Top etg)

Jeg har Taxi rett utenfor inngangen til leiligheten. Og har vaktmester, vaskere av felles området.
Gartner i parken vår.

7 eleven er ca 50 meter unna inngangen. Barer er maks 200 meter fra leiligheten.
Jeg har tilgang på treningsrom, basseng.  

Jeg har sluttet helt å arbeid selv feks hvor jeg skal sette opp en lysekrone eller slikt.
Da fordi verktøy koster mer en selve jobben. Videre slipper jeg å feks få problemer med ryggen osv.

Det er en helt enorm frihet å kunne slippe å måke snø og slite med helsen som jeg hadde i Norge.

Hvis noe er galt i Leiligheten tar jeg bare heisen ned i resepsjonen hvor vi har vakt, og egen manager som tar alle ting som kan være galt.

Hun er meget hyggelig og hvis jeg går ut spør hun meg hvor jeg skal. Da for at jeg skal være sikker.
Hvis det er noe så kan jeg bare ringe henne så sender hun en taxi etter meg.

Og hun holder rede på alt jeg skulle ønske. Hvis jeg trenger en mann til å fikse aircondition så fikser hun dette. Og hun står i leiligheten til personen har forlat leiligheten og ryddet etter jobben.

Vakten sjekker at hele blokken er sikker. Og vi har video overvåket alt.
Vakten sjekker også at jeg har låst døren på kvelden. 

Og jeg slipper dette.






Strøm kostnader:

Jeg bruker ca 2900 - 3000 baht i strøm for en leilighet på ca 55 -60 kvm
Det meste går til Aircondition, vifter, pc,tv 42 tommer LCD, xbox, vaskemaskin, micro, vannkoker, kaffetrakter.

Jeg har også 2 avfuktere som jeg kontrollere luft fuktigheten i leiligheten med.
Jeg holder hele tiden 45-50 % luft fuktighet.Grunnen er at jeg ønsker at klær ikke lukter fuktig. Og at min helse er bedre med lav luft fuktighet.


Dette er samme utstyr som vi bruker i Norge. Jeg har flere ting som jeg har tatt med meg fra Norge.

Jeg går ikke inn for å spare og ønsker å holde ca 23 - 25 grader inne.
Jeg har 2 aircondition.

1 på soverommet
1 i stue og resten av leiligheten.



Her er det også nettleie og 7 % merverdi avgift






Internet:

Jeg betaler 845 baht for denne pakken.






















  • TV box som streamer TV kanaler. Her har jeg en løsning fra World TV som gir 
  • med Norsk TV i Thailand
  • 13 MBit linje 
  • Hus telefon -Fast telefon



For Norsk Tv på denne boxen:

http://world-tvpro.com/wtp/?lang=nb

Kanal pakken jeg har i stuen:
http://world-tvpro.com/wtp/?page_id=244

For et helt år koster denne pakken
290 euro ca 2600 Nkr for et helt år.




Bensin og reiser

For 1 mnd bruk av LPG

1 tanke LPG koster : 330 baht som er drivstoffet for 1 uke.

4x 330 Baht = 1320 baht

Jeg fyller også bensin . Dette fordi bilen startes på bensin og når bilen blir varm går den over til LPG.

Her fyller vi ca 600 baht på en mnd altså 100 kr.

Så totalt koster bilen vår pr mnd 1520 baht.

Jeg bruker olje osv. Og har vedlikeholdskostnader.


feks skiftet jeg hele aircondition på bilen vår dette kostet 4500 baht for arbeid og deler.



Husleie og lån:
Vi betaler 5000 baht for en meget bra leilighet.
Men vi har vært heldig da vi kjøpte denne leiligheten.

Men får 250 000 kr vil du få en meget bra leilighet og meget god standard.

Jeg har et Norskt hjem med de tingene vi ønsker å ha.



Mat kostnader:

Vi spiser mye ute. Da dette koster mindre enn å lage maten hjemme selv.

For 2 personer:

3 retter, som inkuderer suppe, og to middags retter koster dette ca 350 - 400 bat pr dag.

Dette er mye mat. Og jeg sparer ikke på maten.

Så 400 x 30 dager = 12000 baht eller 2300 kr for 2 personer.

Eller ca 1149 kr mnd for 1 person. Og som sagt så kan du spare mer. Men jeg tenker slik.

Jeg er pensjoner og ønsker å ha det godt. Og spiser god mat. Jeg tar til tider en øl til maten.

Og mener at man skal nyte livet litt.
Du kan bruke mindre enn dette.

Jeg gikk tidligere inn for å se om jeg kunne leve billigere. Og det er fullt mulig.
Det finnes folk som har greid å lever for 20 kr dagen i Thailand.


Jeg handler også brød og pålegg og slikt.
Drikker kaffe og te osv

Her vil du komme langt med 2500 baht. Feks koster et grov brød 40 baht på Makro.
Videre kjøper jeg i dette vaskemiddler og tøy mykner osv.

Mobil telefon med bredbånd
Jeg har et abm som jeg har internet på telefonen hele tiden.

Videre inkluderer dette 100 ringe minutter. Jeg brukte sist 7 min.

Men jeg brukte feks skype til å ringe min familie i Norge.
Jeg viser her video til familien min slik at de ser hva jeg driver på med og hvor jeg er.
Faktisk har jeg gått rundt med telefonen på kjøpesenter hvor jeg viser min familie hva som selges .

Mens jeg prater og har en video samtale.

Pris: 299 baht pr mnd eller 58 kr mnd. 









 
Frisør (Hårklipp)

Jeg har en fast frisør og han tar 100 baht for en hårklipp.

Dette tilsvarer 20 kr i klipp pr mnd.


Det er andre kostnader:

Pass kostnader og Visum

  • Du trenger en bekreftelse på inntekt hvis du er pensjonert .
Dette må du betale for hos den Norske ambassaden i Bangkok.

  • Videre må du betale for visum .
Altså tar du med pass og brev som du har fått fra den Norske ambassaden som bekrefter din pensjon.



Jeg selv har en kone som arbeider i staten. Og her får jeg et helsetilbud som er bedre enn i Norge.

Men du må nok regne med å tegne en helseforsikring. Og dette koster noe.



Så for en normal mnd er mine kostnader:





Jeg vil si at hvis man går virkelig inn for å leve økonomisk. Kjøpe mat hjemme osv.

Kan man greie seg med 3000 - 3500  kr mnd. Og ikke har bil.

Feks bruker man Taxi koster en tur fra min leilghet til ambassaden i Bangkok ca 220 baht tur / retur.

Og jeg er ikke ute hver dag med taxi. Handle turer osv.
Min kone reise på jobb hver dag. Og her tar jeg betalingen av hennes transport.

Videre betaler jeg bom penger.
For en dag passerer jeg 3 bomringer på motorveien.(En vei)

Her er kostnadene 105 baht pr dag.

Jeg ønsker at min kone skal ha det godt og komme seg på jobb på en god måte.
Hun kunne tatt buss og kjørt utenom motorveien.
Men jeg liker at min kone ikke er så sliten når hun kommer hjem.
Så jeg betaler litt ekstra for at dette kan skje.

Men en person som da er alene og ikke har blir er disse kostandene ikke noe å tenke på.


Eksempel:

1 kasse heiniken øl bokser: 24 øl koster 638 baht = 122 kr .


 Grovt Budsjett:


 3000+835 (2600 kr x 5,2 / 12 mnd = 1126 kr mnd for tv) + 1520 + 14000

Totalt i Norske kr: 4848 kr 

Og som sagt jeg orker ikke å drive sparing. Vi lever meget godt.

Forsikring på bilen.

Jeg kjøpte en av de beste forsikringer som jeg kunne få.
Dette innebærer at hvis min kone får motorstopp så ringer hun bare etter hjelp.

Denne forsikringen dekker at vi faktisk får en helt ny bil hvis den blir skadet eller stjålet.

Pris 7000 baht pr år. Eller ca 112 kr mnd. 


Så hvordan er det å leve i Thailand?

Friheten er fantastisk. Jeg har råd til å kunne gjøre ting som i Norge har vært totalt umulig. Da fordi jeg er pensjonert.

De største utgiftene er på strøm og mat.
Men som jeg sier så gidder jeg ikke å spare lengre. Når jeg vil ha en øl eller en biff så kjøper jeg dette. I Norge kunne jeg ikke utført dette.

Jeg kjøper meg klær og ting som i Norge ikke har vært mulig.

Blandt annet bruker jeg mer merkeklær. Jeg har råd til slike ting som dette.


Breitling - Klokke 
http://www.breitlingforbentley.com/en/

Longines klokke

Videre kjøpte jeg nye briller.
2 par briller (Porsche design, Levis ) koster med alt 400 kr.


Når jeg trenger nye short går jeg til skredder. Dette er forskjellen på å leve i Thailand mot Norge.

Jeg har et eget skap med forskjellige klokker. Og livet er ikke lengre et reint helevete å klare seg på.

Jeg trives meget godt i Thailand. Bare å kunne klare seg i norge med mat og husvær er vanskelig.


Jeg handler klær for ca 600 kr pr mnd. Og her det meget pene klær. Og god kvalitet. Short i kasmir ull koster ca 200 kr skredder sydd. 

Og akkurat nå tar jeg meg denne:

Pris 22 baht som er 4 kr.


Og senere blir jeg å ta heisen ned til Thai massage . Ja det går å ha et godt liv.
Pris for 1 times massage på ryggen som jeg sliter med , 40 kr.

Og selv om jeg gikk ned over 75 % av lønn jeg hadde tidligere. Som sagt i bloggen ble jeg skadet i en ulykke. Og kunne ikke fortsette å arbeide. Og livet etter skaden var et reint helvete. Men endelig føler jeg at livet er godt. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

TV stream

Norwegian Radio - Can be heared here.

Bangkokpost.com : Property

Music Weekly Asia

Thailand Hotels - Special Promotion offer

Flights to Bangkok

One Stop Real Estate Pattaya

Thai dating, Thai girls looking for love, dating and marriage.

Map

LINKS