Bangkokpost.com : Top Stories

Velkommen til Thai Bloggen


Generell Thailand informasjon.
Denne bloggen tar for seg ulike problemstillinger ved å være gift med Thai. Videre legges generelle erfaringer og lenker til steder på nettet som omhandler Thailand.
Bloggen tar nyheter og ting som vi kommer over. Hovedsakelig er bloggen ment for menn.
Men alle lesere er velkomne.

There is Tv stream and Radio at the end of the blogg. Also there is an radio at the right side. I want my readers to enjoy when they relaxing.

World Clock

JavaScript Free Code

Translate This blogg

Søk i denne bloggen

tirsdag 11. desember 2012

Nytt liv

 
Da var tiden inne for en radikal forandring i livet.

I svært mange år har jeg bare eksistert i Norge. En slags zombi tilværelse. Hva er det med livet når alt virker som man tror man har det bra.

Eller at man ikke ser et annet liv en det man er "dumpet" opp i ?

Huslån og alt som jeg mener er galt med det Norske samfunnet, Og det er alt stresset som man opplever hver dag.
Feks , du våkner opp  går på jobb. Fra du åpner øynene til du sitter i bilen hjem fra arbeid er det totalt stress.

Så må man handle mat og der opplever man stresset i kassen på dagligvare butikken.Så kommer man hjem å stresser i seg noe mat. Noen ganger har jeg vært så stresset at jeg ligger våken på natten.

Da fordi mange ting i hverdagen rett og slett følger deg mens du ligger i sengen og forsøker å få noe hvile før man igjen skal ut i stresset.

Men endelig skal jeg bruke min tid til noe annet.

Når dette skjer:


Så er jeg endelig ferdig med et liv som ikke er verdig noen i Norge. Så er det en værdag som skal inneholde ting som jeg virkelig liker.


Første trinn.

Jeg skal ha et meget rask internett i min leilighet i Thailand. Til dette har jeg valgt TRUE i thailand.

http://www.trueidc.co.th/en/menu03_2.html

TRUE IDC connects directly to the Internet “backbone” via True Internet, which accesses the public network through CAT and DACOM, giving fast and reliable connectivity to any destination on the information superhighway. Now True Internet is the first ISP in Thailand that connects to the International network with gigabit bandwidth.

Få dette til i Norge, og det koster en mnd lønn.


Andre trinn.

Trening. Min plan er at jeg skal gjøre noe som man kan greie hvis man er i jobb. Og det er å få lagt opp et eget treningsopplegg. Personlig trener og hele pakken.


Tredje trinn.

Bruke tid på å lære seg ting man aldri får tid til i Norge. I thailand har man en økonomi som man kan bare drømme om i Norge.

Alt som jeg ønsker å lære meg. ---> Kjøp av opplæring.

a) Kampsport
b) Alvorlig trening for å bedre helsen
c) Massage etter treningen
d) osv osv


Det som jeg ser for meg er at jeg i denne bloggen etterhvert viser leserne min hverdag som Norsk / Thai.

Bloggen blir etterhvert om min hverdag i Bangkok. 
Jeg ønsker å vise leserne at det finnes et annet liv enn å gå i samme sporet som mange gjør i Norge.

Ja mange av dere tjener mye penger og kan kjøpe mange ting som dere finner svært nyttig.

Men hvor blir man egentlig fornøyd med tingene?

Jeg selv mener livet skal være noe annet enn hva som oppleves i Norge.
Ja vi har et godt land. Men livet er for meg ikke bra. Jeg har ikke vært fornøyd med livet de siste 20 årene.

Men nå er forandingene store.

Alt skal forlates. Hus selges , innbo settes bort.

Og alt dette til et liv som er med minimale ting. Jeg har med meg de 23 kg som man får med på økonomi klasse til Thailand.

Det skal være sagt at jeg har en leilighet som har det jeg trenger.
Men noe stort liv som mange Nordmenn søker etter er dette ikke. Jeg er dritt lei av å ha for mange ting rundt meg.
Og ikke minst stresset som man automatisk blir dratt med på i Norge.

Og ikke minst er jeg ferdig med alle minner fra et liv som omhandlet mye vondt. Alt dette legges tilbake i Norge.

Mitt nye liv skal ikke bestå av ting som gjør meg ulykkelig. Og i dette livet skal min nye kone stå sentralt.

Som nyinnflyttet til Thailand må jeg stole på henne til mye.Men som jeg etterhvert oppdaget i Thaiand, så hvis man ikke vet hvordan. Så kjøper man seg bare en tjeneste.

Skal jeg til stranden, vel da leier jeg bare noen som har dette til jobb.

Dette er noe som man i Norge ikke kan gjøre hvis man ikke er i full jobb. Muligens må man være 2 for å kunne ha denne friheten .

Forlater jeg Norge, ja men jeg ser på meg selv som en økonomisk flykting etter at helsen tilslutt sa stopp.

Hvordan skal man egentlig klare seg når man har dårlig helse ?

Min seriøse plan er at jeg skal takle de helsemessige problemene først i Thailand. Ved å oppnå varme og trening, skal dette gi underverker på sikt.

Også mentalt oppnår man en opptur nå man lykkes. Og man har bedre mulighet til å lykkes når man får en annen økonomi.

Jeg har alt som jeg trenger i en lett gåturs avstand. Forsøk dette i Norge.

Jeg selv har problemer med ashma og dårlig rygg og nakke.

I Thailand kan jeg gå uten å havne i en posisjon som kroppen aldri hadde tenkt å oppleve når det er "klarhålke ".

Deretter må tiliropraktor får å få ledd løsnet opp og knadd. Pris lapp 500 og oppover.

I Thailand er dette 2500 baht.Og jeg får 1 times massage for 250 - 400 baht.

Ashma har jeg funnet ut at Thaiene er virkelig noe mennesker som vet om dette. Jeg fikk urter i Thailand som nesten gjorde meg ashma fri. Faktisk fikk jeg problemer i vinterkulden . Og kom på disse urtene. Og herregud for en forskjell. Fra å hoste på seg brokk til å puste normalt på en kveld.

Derfor stoler jeg på Thailandske leger mer en Norske leger.

Bolig.

Jeg har leilighet i  Muang Thong Thani og her kan man få billige leiligheter. Jeg trenger kun et sted å drive utfart i fra.

Jeg kutter alle kosnader som jeg har i Norge.

Mat.

Etter nøye gjennomgang er jeg overbevis om at man har det bedre i Thailand.

Matbudsjett på 2000 kr. Først så ganger man opp dette til Baht.

2000x 5,4 = 10800 Baht.

Men så er matpriser i Thailand utrolig lave. For dere som liker fastfood koster et måltid ca 39 baht.

Dette er 7,22 kr.

Og i Thailand gidder man ikke å tenke på å lage maten selv. Faktisk blir dette dyrere enn å spise ute.

Så la oss si at hvert måltid koster 39 baht. Faktisk får man måltid helt ned i 24 baht.Bildet nedenfor er fra 7 eleven i foregående uke.Og er da for et enkelt måltid.


 

Jeg setter opp regnestykket.

10800 Baht (Budsjettet)  / 39 baht = 276,92 måltid på mat budsjettet fra Norge.

Hvor lang tid er dette.

Vel jeg spiser 3 ganger om dagen. 3x 30 dager = 90 måltider.

276,92/ 90 = 3,07 . Altså er dette mat for 3 mnd.


Så kan man tenke hvor mye man sparer i forhold til i Norge.Altså hvis man ganger dette med 4.
(4x 2000 kr = 8000 kr)

Så har man matbudsjettet for 1 år.

Besparelse (12x 2000 kr i Norge) - (4x 2000kr i Thailand) = 16000 kr pr år.

Og da spiser man bare på utesteder.

16000 kr i Thailand er svært mye penger. Og dette går til å få et bedre liv. Hvor kan man gjøre slike besparelser i Norge?

Husutgifter pr mnd er ca 500 kr mnd. Dette med strøm og vann.

Så i forhold til en leilighet i Oslo. 8000 til 10000 kr mnd.

Hva sitter man egentlig igjen med til et behagelig liv?

Hva kan man unne seg i Norge etter at utgifter er betalt? Da på pensjon.

Det er ikke mye .

Her kan jeg så legge til :

8000 - 500 kr = 7500 kr x 12 mnd = 90 000 kr i besparelser på husvære.

Totalt er vi nå i 16000 + 90000 = 106 000 kr i besparelser.

Men det er mer. For hva koster strøm i Norge? Hva er strømregninger i kuldeperiodene?

La oss si at man har 3500 kr i fyring.

Jeg har ca 150- 200 kr i strøm i leiligheten. Da fordi jeg kjører aircondition mye.

200 kr x 3 mnd = 600 kr pr kvartal.

3500 kr (Norge) - 600 kr (Thailand) = 2900 kr

4 kvartal med strøm .
2900 kr x 4 = 11600 kr i strøm besparelser.

Totalt nå er jeg rikere = 11600 +106 000kr = 117 600 kr.

Forsøk å spare dette i Norge. Det er ikke mulig.


Og hva skal jeg bruke besparelsene til. Jo ting som gir livet mening.

Jeg har flere slike besparelser, men hensikten var å vise leserne at livet ikke kan sammelignes .

Og dere kan jo forsøke å spise ute i Norge hver dag. Da greier dere ikke å holde et matbudsjett på 2000 kr mnd.

Min middag er med levende lys og orkester som spiller flott musikk mens jeg vifter takten med tærne.

Og selvfølgelig går jeg ikke i store vintersko , men har enkle sandaler .

Så hvem har et liv som er bra ?


Mitt liv ser endelig ut til å falle på plass. Jeg legger ut bilder etterhvert fra mine turer.

Bloggen blir oppdatert med bilder over nyttåret. Jeg vil ta med leserne med på en forandring i livet som er radikal.


Fortsettelser følger som det heter...................

Å forandre seg

Noen har nyttårsforsetter. De vil slutte å røyke, de vil trene mer, og spise riktigere. Andre har en en større drøm de vil gjøre noe med. Hvordan tar vi tak i drømmen og forandrer livene våre?

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.1313731


Mens jeg skrev blogg innlegget hørte jeg på denne låten og følte at det er andre ting i livet.


                                                   Secret Service - Flash In The Night





 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

TV stream

Norwegian Radio - Can be heared here.

Bangkokpost.com : Property

Music Weekly Asia

Thailand Hotels - Special Promotion offer

Flights to Bangkok

One Stop Real Estate Pattaya

Thai dating, Thai girls looking for love, dating and marriage.

Map

LINKS