Bangkokpost.com : Top Stories

Velkommen til Thai Bloggen


Generell Thailand informasjon.
Denne bloggen tar for seg ulike problemstillinger ved å være gift med Thai. Videre legges generelle erfaringer og lenker til steder på nettet som omhandler Thailand.
Bloggen tar nyheter og ting som vi kommer over. Hovedsakelig er bloggen ment for menn.
Men alle lesere er velkomne.

There is Tv stream and Radio at the end of the blogg. Also there is an radio at the right side. I want my readers to enjoy when they relaxing.

World Clock

JavaScript Free Code

Translate This blogg

Søk i denne bloggen

onsdag 6. november 2013

Sykdom og opphold i Thailand - Været virker inn på kroppen

 

Smerter

Jeg selv sliter med helsen og har i mitt hjemland store vansker med smerter . Når det blir kaldere i Norge våkner jeg hver morgen med fantom smerter i ledd og muskler.

Dette har til tider vært så ille at jeg ikke har sovet et minutt på en natt.

Dette har for meg utviklet seg til et rent helvete hvor jeg må ta store mengder smertestillende.
Men etter at jeg kom til thailand har det skjedd under.














Jeg trener og har et liv uten smerter. Jeg er ikke 100 % bedre men er i mye bedre helse.

Jeg har derfor en teori om at dette skyldes den variasjonen av vær som vi har i Norge.

Lavtrykk og høytrykk endrer seg over natten. Og det er dette som jeg mener virker inn på folkehelsen i Norge

Siden jeg kom til Thailand har jeg fulgt min egen vær stasjon. Og i dag tenkte jeg å vise endingen siden jeg kom til Thailand.

Hvis dere ser den røde pilen, som peker på "huskepilen for barometret" Dette er trykket da jeg landet i Thailand for snart 9 mnd siden. Dagens trykk ser dere med den sorte viseren.

Sjekk endringen på denne tiden. Ja den varierer, men  på det meste har det kun endret seg til max 1010 på dette barometret.

I Norge endret dette barometret seg fra 1 dag til neste fra 1040 til 980 på 1 døgn.
 



















http://www.worldclimate.com/cgi-bin/data.pl?ref=N13E100+4104+48455W





How Barometric Pressure Changes Affect Health & Pain

NB!
Migraines in certain people can be triggered by extremes in temperature, changes in air pressure, humidity and windy or stormy

Can Barometric Pressure Cause Headaches and Other Discomforts?


Jeg mener at det er dette som er medvirkende til det Norske folk sine plager. Dette i tillegg til store kulde variasjoner.

Hvis du er Thai og ønsker å bo i Norge vi dette slå hardt ut over dere også.
Man må regne med store endringer som innvirker på kroppen. 

- Smerter i ledd 
- smerter i muskler, nakke, rygg, hender
- Siden været også er så ustabilt holder man seg inne i varmen mye på vinterstid. Dette innvirker på vekten.  Vektøkning er noe en Thai vil også se. Dette kan gi nye plager.

Da i form av smerter i beina pga vektøkning.  


Jeg selv har i årenes løp funnet ut ulike teknikker.
Blandt annet kan jeg selv utføre behandling som en kiropraktor utfører, videre benytter jeg selv akupunktur av elektriske apparat og benytter elektriske massage av stive muskler.


Min pen ligner på denne.
http://www.ebay.com/itm/Electrical-Acupuncture-Scraping-Meridian-Energy-Pen-Heal-Massage-Pain-Therapy-/161121576853?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2583982795






The meridians of acupuncture

http://www.acumedico.com/meridians.htm

http://www.meridiansofacupuncture.com/


Discover Acupuncture Meridians

http://www.youtube.com/watch?v=UoVm5jKX4q0

SØK PÅ EBAY ETTER:

acupuncture pen


Ett annet meget bra verktøy er denne.Elektrisk Massage .
Du bruker pads på stedene hvor smerter sitter. Jeg bruker Aloe vera gel på padene og tar ulike programmer på maskinen

a)
http://www.ebay.com/itm/Body-Muscle-Relax-Massager-Slimming-Massage-Electric-Slim-Fat-Remove-Pulse-4-Pad-/141065943754?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20d82f7aca

b)
http://www.ebay.com/itm/Multi-function-Full-Body-Digital-Electric-Massager-Therapy-Acupuncture-Machine-/111185671176?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19e32eb408

Søk etter :Electric Massager Full Body



 

Disse behandlingene er egentlig ikke det som gjør deg bedre. Det er i mine øyne kun får å minske smerter. Og smertene kan komme av at man ikke tåler lavtrykk og høytrykk endringer over natten.

Jeg har trent i Norge mye hos kiropraktor og fått behandling hos kiropraktor.


Jeg fikk behandling og var god max 1 uke før jeg igjen var i dårlig form.

Dette pga av at når man feks setter seg inn i en kald bil eller går til behandling ofte blir svært nedkjølt.

Jeg selv måtte så gå inn på en benk og bli presset ledd på plass. Deretter gikk ferden inn på treningsrom hos kiropraktor.

I snart 20 år gikk jeg slik.Jeg ble sterkere og løftet til slutt alle vekter som var på sentret.

Men smertene var der fortsatt.

Her er hva jeg mener er galt. Hvis du har smerter kan man ikke gå fra et varmt klima (ditt hus) til et kaldt klima (din bil) for så å kjøre en tid i halv varmt klima. 

Gå ut i kaldt klima ( fra bilen til behandling) og så være i aktivitet i varmt klima (trenings rom og behandling). For å komme ut i iskaldt klima (ute igjen og på vei i bilen)

 

Dette gjør at man faktisk blir mye værre.

Jeg er i dag i et klima hvor jeg går fra varmt klima til ennå varmt klima hvis jeg går ut.

Og jeg holder meg i bevegelse i varmt klima. Dette er hva som gir meg mindre smerter.

 Jeg sier ikke at man ikke kan få en bedring i Norge. Men pga klimaet virker dette svært dårlig pga endringene i tempratur og svigninger i trykk. 

 

http://magic.no/magic-magasin/kropp-sjel/a-vare-varsyk-er-ingen-myte

Elektriske spenninger

Øyvind Johnsen ved Meteorologisk institutt er ikke i tvil om at de elektriske spenningene i luften, de såkalte negative og positive ionene, påvirker oss mennesker.
Ved lavtrykk er atmosfæren ladet med flere positive ioner enn ellers. Vedvarer denne værtypen føler mange seg nedstemte og deprimerte. Det forklarer også det engelske ordet for lavtrykk: ”Depression” (depresjon):
- Vi kan dele værsyke personer inn i to grupper: De følsomme, som før, under eller etter et væromslag, merker eller kjenner værforandringen. Den andre gruppen er de overfølsomme, som rett og slett blir syke og får fysiske og psykiske plager ved omslag av været.
Kvinner er mer overfølsomme enn menn, fordi de produserer færre stresshormoner. I ekstreme tilfeller kan væromslag utløse blodpropp og hjerteinfarkt. I tordenvær er det voldsomme spenninger mellom bakken og skyene. Det kan være opp til flere hundre tusen volt i luften, og det er klart at folk kan reagere på dette. Hår og hud blir "elektrisk ladet", og noen opplever formelig at håret reiser seg, sier Johnsen.


”Uheldige værforhold”

Svensk forskning viser at hvert tredje menneske er værsyk. Den svenske meteorologen Martin Ehde har i en årrekke tatt værsyke på alvor og er blant initiativtagerne til interesseorganisasjonen Tre M (Medicin, Meteorologi och Människor) i Stockholm.

Her forsker meteorologer, leger og andre fagfolk på hvordan været påvirker folks helse.



Hjelp i hverdagen 

Været kan vi ikke gjøre noe med. Det må vi bare leve med, men finnes det hjelp å få mot værsyke? Dessverre har skolemedisinen lite å stille opp med, men man kan forsøke alternative behandlingsmetoder, for eksempel ioneterapi, magnetfeltterapi eller akupunktur, som kan ha en særdeles god effekt på værsyke mennesker.
Noen har erfart at endret kosthold, eller inntak av store doser C-vitamin, har gunstig virkning. Dette vil en alternativ behandler vurdere i hvert enkelt tilfelle. For øvrig kan folk som reagerer på luftelektrisitet ha god nytte av å bruke luftrenser.
Ettersom vi reagerer vidt forskjellig på været, vil vi også reagere forskjellig på behandlingsmetoder. Her gir Gaute Mehl noen enkle råd, som kanskje kan hjelpe deg i hverdagen:

 Har du smerter i nakke og hode og har klimaanlegg, bør du sørge for at du ikke blir direkte     eksponert.
• Ikke gå ut med vått hår hvis det er kjølig eller kaldt, og bruk lue hvis du er følsom mot trekk.
• Er du frossen av deg, bør du ha varme klær i nærheten når det meldes om kaldere vær.
• Hvis du har en tendens til å bli varm, skal du være påpasselig med nok væskeinntak




Akupunktur er fint for værsyke

- Vi består av mer enn 70% vann, og vi vet at vann er veldig påvirkelig. Både ny og ne måne påvirker blant annet gravitasjonsfeltet, derfor er det ikke rart at lavtrykk og høytrykk virker inn også på oss mennesker.
Akupunktur kan hjelpe for værsyke. Bildet viser ”værpunktet” i øret.



De fleste av oss påvirkes av været i større eller mindre grad, men ikke alle er like bevisste på at det er været som gjør at vi føler oss nedstemte, trette, har vondt i hodet eller i leddene, sier Anne Marit Grøndahl, terapeut ved Yin Yanghuset i Kongsberg.
- Mange av klientene mine blir behandlet for andre ting enn værsyke, men under behandlingen kommer det ofte frem at været påvirker helsa deres. En dame klaget over at hun ble verre av gikta si ved væromslag.
Anne Marit driver med øreakupunktur og bekrefter at dette er fint for de som sliter med værsyke:
- Vi har et såkalt ”værpunkt” i øret, som kan behandles med akupunktur. Dette bruker jeg som et verdifullt støttepunkt i forbindelse med alle former for ytre påvirkning, allergier, stress og værsyke. Er med på å harmonisere og styrke. Ofte tar jeg med dette punktet i behandlingen, selv om ikke folk spør etter det, sier Anne Marit og viser til gode resultater.


Vet hva det vil si å være værsyk

Hanne Andersen (44) bor på Kongsberg og vet hva det vil si å være værsyk:
- Jeg er ikke i tvil om at været virker inn på kroppen, og noen er mer sensitive enn andre. Selv reagerer jeg mest når det er væromslag fra fint til dårlig vær. Det går ut over humøret, og jeg blir uvel ca. en dag i forveien. Det begynner å verke i leddene, særlig i fingrene og hoftene. Har det hele tiden mens det dårlige været varer, sier Hanne, som lider av psoriasis-leddgikt (psoriasis artritt):
Selv reagerer jeg mest når det er væromslag fra fint til dårlig vær, sier Hanne Andersen
- Leddgikten slo ut da jeg gikk gravid. Mamma hadde psoriasis. I min familie er det en tendens til at jentene får psoriasisleddgikt og guttene Bekhterev, sier trebarnsmoren, som hadde stor helsemessig nytte av fjorten dager i Thailand.

 - Varmt og fint vær er best for meg. Jeg fungerer også bra når det er tørt og kaldt vær på vinteren. Rått-, kaldt- og vindvær er absolutt verst. Selv om luftfuktigheten var høy i Thailand, gjorde det ingenting, på grunn av at det var så varmt. Etter bare to dager brukte jeg ikke lenger smertestillende. Hjemme tar jeg smertestillende hver kveld før jeg legger meg.


Hanne har blitt verre med årene. Når leddplagene er riktig ille, får hun kortisonsprøyter og fysikalsk behandling. Hun gikk også på cellegift i fire, fem år, men det slo seg på leveren.
Hun prøver å leve mest mulig normalt, men håndarbeidet var hun nødt til å legge bort. For å gjøre hverdagen lettere tar hun visse forholdsregler:

- Bassengtrening i 35 grader varmt vann er kjempefint for meg. Jeg prøver å være flink til å gå i skogen, og da er det viktig med bra skotøy med god demping. Jeg er også nøye med å kle på meg tynt ullundertøy, selv på sommeren, og bruker ullvanter, sier Hanne, som innrømmer at hun gruer seg til e



Utredning av nevropatisk smerte











Nevropatisk smerte – kliniske tegn

Det er en triade av mulige smertefenomener.

Spontan pågående smerte. For de fleste pasienter representerer dette den mest plagsomme smerten. Den kan beskrives på mange ulike måter, f.eks. som brennende, skjærende, sviende eller verkende. Alle smertedeskriptorer ved nevropatisk smerte kan gjenfinnes også for andre smertetyper, f.eks. nociseptiv smerte (10). Man kan derfor ikke bruke smertens karakter i diagnostisk øyemed. Smerten kan være dyp og/eller overflatisk. Den spontane pågående smerte vil kunne variere spontant i intensitet, men vil som regel bli verre under og etter fysisk aktivitet og ved eksponering for kulde.

Spontan paroksysmal smerte, dvs. støtliknende smerter som utgår fra det smertefulle området. De er ofte utstrålende og av kort varighet (gjerne sekunder), og med svært varierende frekvens. Ikke alle har paroksysmale smerter, men for noen pasienter kan dette være den mest plagsomme smerten.

Provosert (stimulusavhengig) smerte forårsakes av stimuli som f.eks. lett berøring og kulde (også varme) applisert på huden. Spontant vil pasienten kunne fortelle at det er vondt å ta på klær, det er vondt å la beinet/armen ligge under dynen, det er vondt når noen støter borti det smertefulle området.
artrose
De viktigste symptomer ved artrose er stivhet, smerte og bevegelsesinnskrenkninger. Disse kan ved hofte- og kneleddsartrose gi uttalte gangvanskeligheter og feilstillinger. De tidligste røntgenforandringer er redusert leddspalte på grunn av avsmalning av leddbrusken. Andre typiske røntgenfunn er benpåleiringer (osteofytter) ved leddrennene. Det er ikke alltid tydelig sammenheng mellom plagene og røntgenfunn. Noen ganger kan røntgenfunnene være relativt uttalte uten at det er sterke symptomer. Det motsatte skjer også med moderate røntgenfunn, men med store plager. I initialfasen behøver ikke røntgenbildene avsløre forandringer. Artrose er en lokal leddsykdom som ikke direkte påvirker allmenntilstanden, men smerter og funksjonsproblemer kan være betydelige, slik at livskvaliteten reduseres. Artrose påvirker ikke blodsenkning (SR) eller blodprosent.

 Symptomene ved artrose kommer oftest gradvis, særlig med smerter ved bevegelser, men nattsmerter forekommer også og kan være så sterke at de gir søvnproblemer. Man regner med at meget av smertene skyldes trykk mot leddkapsler og bånd, men de kan også komme fra knoklene som kan ha forstyrret blodforsyning. Betennelsesforandringer i leddhinner medvirker også til symptomer, både smerte, stivhet og redusert bevegelsesfunksjon. Musklene kan bli svekket, og leddene oppleves ustabile. Ved bevegelser kan en undersøker føle «knitring» (crepitus) over det affiserte ledd. Diagnosen stilles ved sykehistorie, leddundersøkelse hvor man i fingrene kan påvise osteofytter og eventuelt ved påvisning av typiske røntgenfunn. 



Så hva mener jeg skjer med kroppen når vi få smerter.



Dette er nervebanene til vår kropp.

Når muskler blir stive eller ledd som ikke er stabile og man opplever en låsning i et ledd. Skjer det en hevelse i vevet.

Når  man så tilfører trykkendringer og kulde vil dette medføre press på nervene .Eller sagt på en annen måte trykk på nervene.

Dette trykket blir værre når kulde gjør muskelen mer stiv. 

Når så dette gir en stiv musklatur får leddet vansker med å bevege seg. Altså er muskelen så stiv at leddet beveger seg ikke natrurlig. Dette gir en spiral som gir mye smerte og større plager kan utvikle seg.

Da fordi når man har smerter starter man å ikke bevege seg slik man normalt skulle gjør. Man får en av vegret holdning for å ungå å ha vondt. Dette gir plager igjen i andre ledd. Da fordi man beveger seg unaturlig.( Man går altså i en slik stiling pga smerter)






Dette gir igjen press på nerver og man blir etterhvert satt ut av arbeidslivet.

Ved å være i et varmt klima mener jeg at man får en musklatur som er mykere.Selv om et ledd har problemer skjer det ikke samme hevelser som i kulde.
Altså er det en låsning, men effekten av å ikke oppleve trykkforskjeller og kulde endringer mens man sover. Har man en bedre helse,

Selve låsningen kan bli bedre ved at man beveger seg mer og oppleve en "trening" som er gunstig for selve plagen.



Throw Your Back Out?




Jeg leste for en tid tilbake om en mann som satt i rullestol i Norge. Etter å ha kommet til thailand ble hans helse så mye bedre at han syklet svært ofte.

Og dette gav han igjen et bedre humør og en bedre psykisk tilstand. Ja for ved å gå i et smerte helvete virker dette også inn på menneskers psykiske helse.

Og det er her jeg mener staten i Norge ta svært feil på tingene. Man kan være syk. Men med en tilrettelegging av jobben. Slik at man kan arbeide feks fra utlandet ville flere kunne vært i arbeid.

Jeg selv kunne klart å utført mitt yrke fra Thailand. Og dette ville hindret meg i å være på uføretrygd.
Jeg tror flere i Norge kunne utført oppgaver som prosjekteringer, møter over skype osv osv.

Men saken er den at det Norske helsevesnet ikke har tid til å se på hva folk virkelig sliter med. Og man ender opp som en kasteball i et system som bryter den mentale helsen ned.

Ja fordi det er tungt å få helseplager. Du mister en del av apparatet som du tidligere hadde rundt deg. Og etterhvert mister du også en del av deg selv. Altså går man inn i en vond sprial.

En annen faktor som mange ikke tenker på er at når du går fra frisk person til syk på uføretrygd. Er det en stor nedgang i økonomi.

Og dette virker virkelig inn på det psykiske. I Thailand kan man klare seg med lite, men fortsatt ha det 10 ganger bedre enn i Norge.


Denne karen er i samme bås som meg og har oppdaget en del ting ved å gå syk i lengre tid.




 Det han ikke tar opp er klima som man faktisk oppholder seg i.

Det som er sannheten er at varmt klima gir mykere muskler. Og ved å ha mindre smerter kan man trene eller bevege seg mer. Og trening er faktisk det som må til.

Jeg selv er faktisk så følsom for kulde at jeg får smerter bare ved å sitte i et rom med mye aircondition.  Min formel er å hele tiden være i normal kroppstempratur. For så å trene meg god å varm. Dette gir en god effekt med at jeg faktisk går ned i vekt. Og man går også ned i vekt i varmere klima. Jeg gikk ned 13 kilo og arbeider fortsatt med å redusere vekten.

Og du vil høre alle leger si at du må slanke deg. Meg selv blir direkte forbannet på denne holdningen.

For hva hjelper det å si noe slik. Hvis en lege ønsker at en pasient skal gå ned i vekt må man så si hvordan og hva som skal gjøres. Da med at man faktisk har enorme smerter.

Det å trene i Norge er egentlig best å gjøre på sommeren. Men hvis det er -20 grader ute og du blir anbefalt å gå en tur. Hvor mye vil du egentlig gå ned i vekt på det?

Det virker for meg som om leger ikke har hatt noen forståelse på selve problemet, ved å anbefale trening i et iskaldt miljø.



Sove med problemer i rygg og nakke



  

Jeg anbefaler alle som har nakke problemer om å skaffe deg en slik pute


Det finnes dyre utgaver som er av en myk form. Disse virker dårlig for meg. Jeg har en pute av skumgummi. Videre har jeg en pute til som er under denne puten. Da for å bygge opp høyden slik at jeg ligger høyere med hodet enn med resten av kroppen. Jeg bruker den høyeste delen slik puten er på bildet under nakken.

Madrass.
I Thailand har dem kun steinharde madrasser. Første gangen jeg brukte dem var jeg overbevist at jeg ville få vansker.
Jeg har en meget dyr madrass i Norge og den er myk.

Men her ble jeg mektig overrasket. Jeg ble faktisk bedre.

Altså er en hard madrass med på å holde en rett stilling i sengen.

Det som jeg mener er galt er at hvis man har problemer med rygg bør man ligge på en hard seng.
Da fordi en myk seng gir en større bevegelse på hoftene. Man synker ned i sengen



 Men dette fungerer ikke hvis man feks fryser om natten. (Norge) Da fordi man automatisk vil krype sammen når man fryser. (Foster stilling ) Og dermed gi en stilling som gir mer smerter. Dette merker man når man våkner.
Stivhet og problemer med å gå. 

Når jeg så er i en form som ikke er for ille går jeg over til å trene.


Trening




Det som mange leger faktisk ikke ser på er trykkendringer og klimaet. Hvis man allerede er i en vond sirkel. Må man få en endring slik at man kan starte å trene mer.

Dette er svært vanskelig i Norge. Da fordi vi har en kaldt klima . Og trykkendringer hele tiden forandrer seg.

 Videre hjelper det ikke at man må ut til tider og måke snø.

 

Dette er døden for en vond rygg. Grunnen er at man kommer fra varmt miljø og er i kaldt miljø og arbeider seg varm.

For så å kle av seg og blir kald og får normal kropptempratur. Så under 1 døgn må man ut å måke på nytt.

Da ved at lavtrykk hagler inn over hodene på deg. 


Og når man går over til uføretrygd har man ikke økonomisk råd til å få hjelp til å feks måke snø.

Etter jeg kom til Thailand kan jeg faktisk ikke beskrive den endringen som har skjedd med helsen. Jeg har til tider bedre helse enn min kone. Jeg går mer og har bedre kondisjon.

Men man må huske på at man tar problemene på alvor. Feks kjøp aldri dårlig skotøy.

Kjøp en god sko som hjelper når du går. I Thailand får man en addidas sko til 4-500 kr.
I Norge koster den samme skoen 1500 - 2000 kr. Og som ufør har du ikke råd til slike ting.

Og dette er hva som også gir en bedring i helsen. Det å faktisk ha råd til ting som hjelper din helse.

En behandling hos kiropraktor koster fort flere tusen kr. Du må så også betale for medisiner.Og alt dette koster.

Ja vi får igjen noe av beløpet i Norge fra folketrygden. Men det som man ikke får tilbake er alt man må betale ekstra for å bevare helsen.

Feks en pute som jeg anbefaler ovenfor koster penger. Hvis du skal opprettholde trening koster treningskort 800 kr eller mer.

Alle slike ting er med på å forverre en allerede dårlig økonomi pga ufør.
Det er ting som også man må regne med i Thailand. Feks må du ha en sykeforsikring og man må betale ulike gebyrer ved å oppholde seg her.

Men til sammenligning er det bare småtteri sammenlignet med utgift nivået i Norge.

Dermed kan man som ufør ha råd til å bedre helsen.

Men det å oppleve at man våkner uten smerter og er uthvilet er over 20 år siden sist gang.
Og jeg selv kan ikke beskrive hva dette gjør med meg.

 

 Forklaring på hva som skjer med smerter når man får et ledd ute av stilling.

 



 

Whatcauses the noise when you crack a joint?

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

TV stream

Norwegian Radio - Can be heared here.

Bangkokpost.com : Property

Music Weekly Asia

Thailand Hotels - Special Promotion offer

Flights to Bangkok

One Stop Real Estate Pattaya

Thai dating, Thai girls looking for love, dating and marriage.

Map

LINKS