Bangkokpost.com : Top Stories

Velkommen til Thai Bloggen


Generell Thailand informasjon.
Denne bloggen tar for seg ulike problemstillinger ved å være gift med Thai. Videre legges generelle erfaringer og lenker til steder på nettet som omhandler Thailand.
Bloggen tar nyheter og ting som vi kommer over. Hovedsakelig er bloggen ment for menn.
Men alle lesere er velkomne.

There is Tv stream and Radio at the end of the blogg. Also there is an radio at the right side. I want my readers to enjoy when they relaxing.

World Clock

JavaScript Free Code

Translate This blogg

Søk i denne bloggen

fredag 17. februar 2012

500.000 i medgift?

Tillater meg å vise en link fra Thailand: SIN SOD - Medgift (Thai Dowry)

Spørsmål:

Jeg er en nordmann på 35 år som har møtt en jente fra Thailand. Vi har nå vært sammen i ca. ett år og snakker så smått om ekteskap. Og da har selvsagt dette med medgift blitt et tema.
Jenta er 23 år og snart ferdig med sin bachelor-grad på universitet. Hun har allerede hatt en samboer før meg, så jomfru er hun ikke. Jentas mor og far er skilt. Hun sier at farssiden av familien forventer seg en høy medgift, men sier også at hvis det ikke blir enighet så kommer hun til å velge meg.
Så da må jeg spørre: Hva er ‘normal’ medgift ? Er det riktig at det blir mer vanlig at deler av medgiften går tilbake til ekteparet etter bryllupet? Jeg har også hørt at det er jentas familie som betaler festen og at medgiften skal stå i forhold til størrelsen på bryllupet. Sist men ikke minst: Jeg hører stadig om nordmenn som sier de ikke betaler noe som helst. Er dette en tradisjon på hell, eller lever den i beste velgående? Jeg har tenkt å foreslå 500.000 baht, hvorav halvparten skal gå rett tilbake til oss etter seremonien.

Hilsen Usikker

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Se også denne bloggen 


http://thethailandlife.com/sin-sod

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 Se her også


http://www.thai-blogs.com/2008/08/25/thai-wedding-photos-the-procession-and-t/


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Se youtube - sin sod


http://www.youtube.com/watch?v=pVDf1lDIHb0


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vedlegger reglene for SIN SOD
Link her




Thai Medgift




Sin Sod ', eller Thai medgift, skal gis av brudgommen til bruden familie så å bli tilbakebetalt for tapet av sin datter. Dette sikrer Sin Sod familien at brudgommen er økonomisk i stand til å støtte og omsorg for datteren sin og er forventet i den thailandske kulturen. 

 Thai medgift, er «Sin Sod 'en lang opprettholdt tradisjon i Thailand og regnes helt sannsynlig og svært vanlig. Den thailandske medgift er ekstremt symbolsk, men behandles lett med vestlige.
Det er viktig for en thailandsk familie å ha en interesse i økonomisk sikkerhet, og det forventes fra brudgommen for å bevise noe slikt før ekteskapet for sin familie.

 Som en thailandsk mann, er du generelt forventes å flytte inn, samt å vedlikeholde, den svigerfamilie familiens hjem.  

Dette omfatter enhver virksomhet eller økonomisk problem, samt å ta vare på eventuelle slektninger. Dette gir en støtte system og generell nærhet i en thailandsk familie.
Ved arv, er familiens hjem og eventuell land normalt overføres til barn som er kvinnelig, betyr mannen til en datter forventes å opprettholde disse fordelene. 

At mengden av Thai medgift avhenger sosial status brudens familie, samt utdannet nivå, og er på ofte uenige på av Vesten, hvis ikke nektet alle sammen. 

 I gjennomsnitt kan en thailandsk kone være verdt om lag 100.000 Baht.

Men hvis bruden er "bortskjemt eller ødelagt" (Mia Maiy), vil ingen Thai medgift være nødvendig, så vel som om hun kommer sammen med sine barn av en tidligere ekteskap. 

 Å forhandle Sin Sod, er brudgommen å nærme seg thailandske foreldre med Tong Mun, bokstavelig talt oversette til "gull engasjement" som er 24-karat smykker for bruden, ligner en forlovelsesring, men noe med verdi. "Sin", som betyr rikdom, og "Sod," det handler om å holde på noe, er det medgift selv.
Under en seremoni, vil bruden får denne "Tong Mun" på familiens eget hjem. Denne seremonien blir referert til i Thailand som "Phitee Mun", hvor aksepterende familiemedlemmer vil delta.  

Når dette skjer vil du bli en offisiell par. Når du blir et par, blir du ringt Koo Mun, som betyr "sluttet par."
En annen del av den thailandske tradisjonen er en engasjement seremoni. På slutten av denne seremonien hver sentralbord vil binde en snor rundt bruden og brudgommen hånd, videre viser deres aksept og gi sine velsignelser. 

Dette kalles "Bai Sri Soon Kwan" som kommer før Koo Mun, selve bryllupet. Den Koo Mun vil oppstå flere uker etter at Bai Sri Sønnen Kwan og også etter at medgift er mottatt, men uviktig mot selve bryllupet registreringen.  

Dette er fordi, juridisk, er medgift i Thailand ikke obligatorisk, det er bare en vanlig tradisjon blant de thailandske familier. Et advokatfirma kan bli klarert i å hjelpe deg behandle og oversette ekteskap registreringen og kan være i stand til å gi deg veiledning med hensyn til Thai medgift-systemet.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I et av de første innleggene på denne bloggen tas det opp dette emne:


Legger noe informasjon ut igjen fra dette innlegget.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Selv om noen vestlige innvendinger til begrepet medgift, mange rett og slett uenig med beløpet som skal betales.
Mengden av medgift utbetalt vanligvis avhenger av sosial status i familien og / eller utdanningsnivået til bruden eller hennes inntekt alternativt begge.

A) En medgift av en million baht for en uskolert kvinne er uhørt.
B) en medgift for en gjennomsnittlig middelklasse utdannet Thai normalt ville være i regionen på 100.000 Baht.
C) Dette varierer som et eksempel, bør bruden være en skilt kvinne eller en'' Mia Maiy '- en bortskjemt / ødelagt kone, normalt ingen medgift blir betalt.
D) Hvis hun har et barn eller barn fra et tidligere ekteskap eller forhold ingen medgift betales heller.






Som et eksempel
Når en thai mann gifter seg med en kvinne han ville vanligvis flytte inn i familiens hjem.Det ville da bli hans ansvar for å forvalte sine svigerforeldre bedriften være det en gård eller en butikk.
Han ville også få i oppgave med å ta seg av hennes familiemedlemmer og alle som er relatert til hennes familie.Skulle han falle inn i økonomiske vanskeligheter hennes familie da ville støtte ham.
 


Begrepet medgift eller Sin Sod selv om fremmed for vestlige viser hvor nært "strikke" Thaiene er i forhold til Vesten som er mer individuelt i gjerning og tanke.

Hva er normalt i Vesten som "gamle alder boliger" eller alderspensjon er ikke standard i Thailand.Barn ta vare på familien i løpet av sin pensjonisttilværelse år.  


Medgiften er derfor viktig i thailandsk kultur.
I Thailand arv av familien hjem og familie land er generelt gjennom de kvinnelige barna.
Medgift imidlertid ikke knyttet til det direkte.


Mannen til datteren i familien vil derfor høste noen nytte av alt som kunne vært oppnådd ved sin kones foreldre.


Dessverre være en utlending du ikke dra nytte av ligningen. - Først en utlending ikke kan eie land eller et hus i Thailand i hans navn.

 
(Ta kontakt med en anerkjent advokatfirma for å diskutere alternativer).
Det er "mangelen på fordelen" at de fleste utlendinger motsette seg å betale medgift.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Bør vestlige menn Betal medgift og hvor mye? - I motsetning til i vest, der brudens familie er ofte forventes å betale for bryllupet, i Thailand brudgommen er forventet å gi penger til sin kone å være familie.  

Mange vestlige menn klager om dette, og noen nekter å gjøre det. Men, er det mange vestlige menn gi medgift, og kan det skape problemer hvis de ikke gjør det?
Fra rekke vestlige menn jeg kjenner i Thailand gift med thailandske koner, vil jeg våge en gjetning at de fleste av dem gjør betale noen form for 'sinsot' eller medgift.  

Det er forhandlet med brudens familie før bryllupet, men svært få av de jeg kjenner har måttet betale en stor sum.  

Det er en følelse i Thailand at Vestens ofte blir utnyttet eller er ren ripped-off av thailendere. Det imidlertid aldri har vært min erfaring. De fleste vestlige menn jeg kjenner betalte 100 000 baht eller mindre ($ 2800), og minst tre fjerdedeler av dem fikk alle pengene sine tilbake til dem av jentas familie etter bryllupet.  

En hadde en kjæreste som har familie prøvde å huljern ham på medgift og ville ikke ta nei for et svar. Hebroke opp med jenta og endte opp med å gifte noen andre hvis familie var ikke så grådig. Dette, lykkelig, er sjelden skjønt og mest vestlige jeg vet var fornøyd med den medgiften de har betalt.
Samlet er det en god ting for en vestlig mann til å betale en medgift. Det viser han kan ta seg av sin kone, og det viser også at han er villig til å tilpasse seg thailandsk kultur, noe som kan gå en lang vei å få ham aksept med sin kones familie.
Hvis du er en vestlig mann planlegging på gifte seg med en thailandsk kvinne og er usikker på å betale medgift, tenk på det på denne måten. Hvor mye komfortabel du betaler? Hvor mye stoler du kjæresten din familie hvis de sier at medgiften vil bli returnert? Og hvor mye vet du elsker kjæresten din, og er villig til å gjøre hva det tar å gifte seg med henne? Hvis du kan enkelt svare på alle disse spørsmålene i en komfortabel måte for deg, bør du gå med hjertet ditt og betale medgift. Tross alt, ikke er kjærlighet viktigere enn penger?



.................................................................................................................................................................
Jeg ønsker å dele min erfaring på dette området.

Da jeg giftet meg, sa jeg helt klart i fra at jeg ikke ville betale medgift.
Dette fordi jeg mener dette kan føles som man kjøper seg en kone. Og jeg har så mye respekt for min kone at jeg aldri vil la henne få denne følelsen.

Det jeg derimot har gjort, er at jeg har betalt for oppussingen av leilighet.
Betalt for aircondition, Pc, Telefon slike ting som hun kunne ha bruk for.

Faktisk arbeider min kone mye og reiser rundt, slik at jeg kjøpte henne en liten pc som hun kunne ha på møter og slikt.

Hun bruker den når hun snakker med meg på Skype.  Er svært hyggelig å få snakke med henne når hun er på reiser. 

Og jeg ønsker aldri at hun skal føle seg som en "Kjøpt kone" der handler det om respekt.

Videre tar jeg godt vare på min kone, fordi jeg faktisk elsker henne svært høyt.
Så jeg har overført penger på en sparekonto, slik at hun aldri skal være i problemer. Da feks ved at hun mangler penger for ulike utgifter. Her setter jeg inn litt nå og da. Slik at hun har det godt.

Vi gjorde faktisk det slik med gift ringene.
Hun kjøpte min ring og jeg kjøpte hennes ring.


Navnene våre står utenpå ringene, altså hennes navn på min ring, og mitt navn på hennes ring.


Det kan jo hende at noe skjer og hun står uten penger. Hennes sikkerhetsnett er da en konto.

Man kan jo tenke seg hvis noe skjer , ved en reise.
Så hvis man tenker seg litt om.Hvem ønsker ikke sin kone alt godt?

Jeg handler ofte parfyme til henne.Og liker å gi henne gaver. Nyrlig gav jeg henne parfyme for 1500 kr. Og de var verd hver ei krone.Fordi hennes reaksjon sa alt.

Jeg har aldri hørt noe fra familien om krav.
Og jeg mener dette er en tradisjon som ikke skal gjelde for utenlandske borgere.
Hvis jenta ikke vil gifte seg uten medgift.
Har jeg ønsket å si til henne at jeg kan gi henne penger slik at hun har det bra.

Men sermonien med å legge penger på bordet som om dette er en handel. Er rett og slett som en slave handel i mine øyne.

Jeg er da heller tilhenger av å tenke på at , er du glad i jenta så tenk på å ta vare på henne.

Hvis ikke familien godtar dette. Vel så er det mange jenter i Thaiand.

Man bør forklare at "jeg liker ikke medgift" da fordi vi i vesten ser på dette som en handel.
Og dette kan faktisk skade ekteskapet.

Hvordan det ?

Jo ved en krangel mellom deg og din kone kan jeg garantere at dette kommer opp for henne.

"Du tror du har kjøpt meg ! "

 For meg selv ville jeg aldri ha noe fra min Thailandsk familie, slik at min tanke er at jeg tar vare på henne.
Og flere ganger har jeg gitt henne mor penger til strøm regning, annet.
Og jeg kjøper gaver til dem mange ganger.


Slik at det å gå å tenke på medgift når man er i startfase er for meg feil.
 
Og som man må huske er tradisjonen at Sin Sod gjelder Thai -Thai.Se eksemplet ovenfor.

Men den som elsker sin kone vil vel tenke på hennes beste. 
Min kone kjøper ting til meg for pengene jeg gir henne. Og hun bruker kun pengene når hun har litt lite på slutten av lønnings mnd.




Min kone har faktisk Mastergrad.Og har arbeidet i mange år i svært gode jobber.
Og jeg tror mange utnytter Sin Sod.


Men hvis du ønsker å følge reglene skal man nok betale. Beløp fra 20 000 - 100 000 baht i tillegg må man kjøpe:


The Khong Man: Engagement Gold - (Giftering , og en morgen gave til kona)

I thailandsk kultur og under thailandsk lov, blir en engasjement tjenestemann når brudgommen gir sin brud-å-være en gave av 24 karat gull smykker er kjent Khong Man. Thai loven krever ikke en brudgom å gi sin brud en Khong Man gave før han får lov til å gifte seg med henne, men nekter å gi bruden en Khong Man gave ville krenke kulturelle normer. Selv om en Khong Man gave ventes, gi din kone en forlovelsesring er rent valgfritt i Thailand.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

TV stream

Norwegian Radio - Can be heared here.

Bangkokpost.com : Property

Music Weekly Asia

Thailand Hotels - Special Promotion offer

Flights to Bangkok

One Stop Real Estate Pattaya

Thai dating, Thai girls looking for love, dating and marriage.

Map

LINKS